donderdag 14 april 2011

11 maart 2011

Antere salaminga’s,

Even weer een korte update van de dingen die ik de laatste tijd heb gedaan. Hmm even denken, zoveel te vertellen en ik ben zo een ‘goede’ schrijfster :)… 

Eerst zal ik eens beginnen met wat enkele interessante weetjes over de Dagomba cultuur die ik de laatste tijd ben te weten gekomen dankzij mijn hostfather. Elke avond, na het eten hebben we altijd lange gesprekken over vanalles en nog wat. Hij vertelde mij over tweelingen. Zijn broer, die ook in de compound woont, is een tweeling maar dat is niet zo goed. Ik kan me de juiste woorden niet meer herinneren hoe hij het uitlegde, maar het was alleszins niet al te positief. Hij vertelde dat zijn broer een tweeling is, en dat zijn tweelingszus op jonge leeftijd is gestorven. Van toen af aan, is hij eigelijk een soort ‘pechvolgel’, alleszins dat het niet helemaal normaal meer is. Hij zal nooit een normaal leven kunnen leiden zoals een andere broer bijvoorbeeld. Dit omdat de zus altijd het gevoel zal hebben dat hij het leven heeft gekregen en zij niet, waardoor ze hem altijd zal achtervolgen en er altijd wel slechte dingen zullen gebeuren. Ik vroeg dat op een dag een broer of zus wel ooit zal sterven. Hier antwoordde hij op dat dit inderdaad  klopt, maar dat als je ouder bent (getrouwd, kinderen hebt) en je tweelingsbroer/zus dan sterft, het niet erg is. Het is enkel slecht wanneer ze jong sterven. Deze week hebben we ook gepraat over Grace’s (zusje)naam. Hij vertelde dat de mensen hier vaak verschillende namen hebben. Grace tweede naam is Aishatu (als ik het goed heb verstaan). Dit is de naam van zijn moeder. Hij vertelde dat wanneer ze geboren was er heel wat problemen waren. Ze wou geen moedermelk drinken. Ze was een tijdje dan ook ziek. Hier vertelde hij dat dit kwam omdat zijn moeder niet tevreden was met de naam die ze haar hadden gegeven. Hij zei dat zijn moeder als het ware ‘terug was gekomen’ en het daarom belangrijk was om haar naam te behouden. Nadat ze deze tweede naam kreeg, ging het ook terug beter. Hij vertelde dat dit niet wordt gedaan bij Moslimgezinnen. Dit was me al opgevallen dat heel wat katholieke studenten ook moslimnamen hebben. De ouders van mijn hostfather zijn moslim, vandaar de naam. 

Vorige update had ik gezegd dat we van plan waren om spagettie te maken. Het winkeltje met al de ingrediënten was gesloten waardoor we yam hebben gemaakt. Sharlon had mayonaise mee en één van de moeders vond het echt zoooooo lekker dat ze het potje heeft gegeven. De volgende ochtend zei ze mij dat ze de mayonaise niet kan eten met thee of water, aangezien dit echt wel niet lekker is. Heel grappig. Ik had haar dan uitgelegd dat ze dit kan eten met brood of vlees of yam, niets vloeibaars. Nu eet ze vaak in de ochtend brood met mayonaise ;). Onlangs heb ik ook een royco minut soepje laten proeven –asperges. Dit had ik gekregen van een andere vrijwilligster die nu terug vertrokken is naar België. Een van de zussen zei dat ze dit ook hadden gekregen van een vrijwilligster maar dat ze niet wist hoe ze dit moesten gebruiken. Het werd dan wat gezien als kruiden voor bij de TZ. 

Nu even een update van de dingen die ik de laatste dagen heb gedaan. Deze week hebben we met de organisatie Koesjie gemaakt (geen flauw idee hoe je het typt). Dit is gemaakt op basis van bonen, eieren, ajuin, peper, tomaten, zout en water. Deze ingrediënten moet je mixen en opkloppen tot het wat opstijft. Vervolgens bak je het in olie en mmmmm dinjassa pam (=heel lekker)! Ik heb mijn kookkunsten naar boven gehaald en heb dan ook de ingrediënten opgeklopt. Heel leuk om te doen, wel vermoeiend. Ze waren dan ook heel lekker en we hebben ervan genoten. Daarna hebben we op de motorking gereden. Dit is een brommertje waar er pure water(=zakjes water) mee wordt vervoerd. Wat hebben we gelachen! We zaten met 10 salaminga’s en Namawu op dat karretje en hebben wat rond gereden.  Dit trok dan nog meer de aandacht van de mensen. Na onze avontuurlijke rit, hebben we nog lekker gediscussieerd vrouwen><mannen, op z’n Ghanees, over het hebben van meerdere vrouwen. We hebben de avond geëindigd met een lekker fanijsje. Het was echt heel gezellig! Volgende keer gaan we banku(mmm) maken, zodat wanneer ik terug kom ik een echt Ghanees etentje kan organiseren. Een eetfestijn!

Vorig weekend zijn we uitgenodigd geweest door een goede vriend Emmanuel naar zijn kerk. Er was een koorcompetitie tussen verschillende kerken. Met de trotro richting de andere kerk waar het zich afspeelde. Toen werd er al gezellig gezongen, echt prachtig! Aangekomen waren er zo’n 7 verschillende kerken die deelnamen aan de competitie. Ze zongen elk 2 liedjes. Er was een jury die keek naar de performance, outfit, zang, instrumenten, context (inhoud liedjes). Het was echt heel gezellig, lekker meegedanst en geklapt. Op het einde werden de uitslagen in het dagbanli gezegd. Opeens juichte onze groep suppppeeer hard. Sharlon en ik dachten ‘oh we zijn eerste, woehoooeeew!’ Uiteindelijk bleek dus dat we derde waren, maar dat was ook het juichen waard ;). Jammer genoeg is nu onze leuke vriend onverwachts vertrokken naar Accra voor 6 maanden- we gaan hem missen!. 

Zondag naar het zwembad gegaan met mijn broers en zussen en het stad gegaan om op stap te gaan. Een lekker luxe kamer gekregen met airco en douche in de guesthouse. We zijn opgehaald geweest door een vriend en daar heb ik een lekkere brandwonde aan over gehouden. De pijp, of hoe je het ook noemt waar de uitlaatgassen uitkomen, is niet afgedekt waardoor je je heeeeel makkelijk kan verbranden aangezien dat super heet is. De volgende ochtend pas verzorgd, dankzij nurse Sharlon, maar ondertussen is het ontstoken! Echt heel voos. Veerle(andere vrijwilligster) heeft dit ook al voorgehad en die heeft toen 2 a 3 weken uit het water moeten blijven- wat handig als je eerste volgende halte de watervallen zijn. En dat van mij is dan nog ontstoken ook. Dit zal een tijdje geen water zijn voor mij! Voor de rest was het een heel gezellige avond en hebben we lekker kunnen uitslapen (tot 8u30!).  

Voor de rest is het momenteel suppppeeer hard aan het regenen! Echt niet normaal. Ik zit in mijn hutje, met 2 emmers aangezien het binnen regent zonder enig licht aangezien de stroom is uitgevallen ;-). Gelukkig heb ik gezelschap in mijn kamer van de zus. 

Ik zal nu waarschijnlijk een tijdje niet meer updaten. Ik heb nu een maand vakantie (paasvakantie) en heb bezoek van de zuster dus ik ga rondtrekken! Ik hoor jullie dus over een paar weken. 

Liefs,
Somaya

Geen opmerkingen:

Een reactie posten