maandag 28 februari 2011

28 februari 2011, 

Het is nu al een tijdje geleden dat ik nog iets geschreven heb op de blog, vooral ook omdat ik nog niet echt de tijd heb gehad! Even kort vertellen wat ik nog allemaal gedaan heb. Maandag 14 februari was het dus het valentijnsfeest op school. Het ‘begon’ om 17uur. Wij natuurlijk lekker op tijd en toegekomen om 17u30, maar helaas is het pas om 20 uur begonnen ;). Het was best wel leuk! Er werd gezongen, gedanst en traditioneel gedanst. We zijn niet lang gebleven,aangezien het best wel laat werd en het gastgezin altijd vreest voor het ergste in het donker ;). Het is best wel moeilijk trouwens om in het donker te fietsen! Veel licht is er hier niet echt op straat. 

Voor de rest ben ik ondertussen twee keer naar het zwembad gegaan, wat écht wel heerlijk was in deze hitte! Mijn voeten zagen er eindelijk ook eens proper uit door het zitten weken in het water. Enkele keren met mijn gastgezin naar verschillende films gekeken op mijn laptop; Aladin, Finding Nemo, High school Musical 3, Bambi 2. We zitten dan wel met 10 of meer achter mijn laptopschermpje! Geweldig ook om hun reacties te horen ‘ooooh the animals talk!’. Toen ze het stinkdiertje zagen vroegen ze zich ook af welk dier dat juist was net als Bambi zelf, … Echt hilarisch eigenlijk. Ze vinden het dus ook altijd super leuk om in de avond na het eten een filmpje te kijken. Gelukkig heb ik nog enkele tekenfilmen gekregen van andere vrijwilligers.
Voor de rest verloopt alles heel goed in het gastgezin. Ik heb een andere zus en broer ontmoet. Ze zitten op internaat en komen af en toe naar huis. Ze zijn wat ouder en praten ook wat beter Engels wat het ook heel gezellig maakt. Jammer zijn ze nu alweer vertrokken.
Ohja ik heb een nieuwe wc. Het is een publieke wc voor heel het dorp. Het is een gebouw met allemaal ‘hokjes’, weliswaar zonder deur ;). 

Ondertussen ben ik ook naar een begrafenis geweest van een chief in een dorpje wat hier gekoppeld wordt met een groot feest! Er wordt gedanst, gelachen,muziek gemaakt,… Heel leuk! De eerste oudste zoon van de chief rijdt dan ook op een paard en maakt 3x een cirkel rond het huis(?). Dit betekend dat hij het huis als het ware overerft. Als er dan gedanst wordt en de muzikanten komen naar je toe, moet je dansen en mag je niet weigeren. 7 maart is er een begrafenis in mijn dorp en dit wordt volgens mijn hostfather nog beter en groter! Ik moet aanwezig zijn ‘to snap and to flim”. Ja inderdaad,  flim! Het duurde even totdat ik door had dat hij vroeg om foto’s te trekken en te filmen. Ze draaien hier soms letters door elkaar. Andere voorbeelden: ‘ask= aks’ , ‘desk= deks’…- they call it African English ;)

Voor de rest ben ik een weekendje naar town geweest en daar overnacht met andere vrijwilligers. We zijn naar een soort optreden geweest. Het was een soort wedstrijd voor ‘rappers/zangers’ en dansers. De dansers waren geweldig! De zangers en rappers waren eigenlijk gewoon playbackers. Echt wel grappig, want soms zaten ze er gewoon ook echt helemaaaaal naast. Uiteindelijk zijn er ook twee bekendheden komen optreden, waar het ganse publiek wild van werd. Het was dus een zeer leuk weekend.

Op stage verloopt alles goed. De studenten zijn zeer lief en leerkrachten geweldig (+ grappig, verhaaltje; ‘Do you know that sometimes those white people wear small small small things like this (toont een zwembroekje) and small small things like this and close it at the back (toont bikinitop) then they go in the sun/heat and they read books! That is not normal!)
We (ik en nog twee andere vrijwilligers) zijn gestart met een workshop ‘leren leren’ dat bestaat uit vier sessies. We hebben ondertussen al enkele sessies gegeven en deze zijn best wel boeiend. Heel leuk dat ze zo met veel waren en geïnteresseerd zijn. Ze kijken er ook naar uit om naar verschillende sessies te komen. Voor de rest zijn we een debat, samen met staff member, aan het organiseren voor de studenten. Daarnaast ben ik nu ook drama sessies aan het uitwerken en wil ik daarna (nadat ik ze wat beter heb leren kennen) seksuele voorlichting geven aangezien hier ook een vraag naar is. Ook geef ik hier regelmatig ‘lessen’. Ze hebben soms leerkrachten te kort waardoor ik dan eigenlijk gewoon voor de klas wordt gezet. Het maakt niet uit wat ik geef! De logica is; je hebt veel kennis, je kan deze kennis delen dus je bent een leerkracht ;). Ik heb al ‘lessen’ Frans gegeven, how to formulate your educational goals, België, CV opstellen...  

Dit weekend ben ik naar Mole National Park gegaan. Vrijdag namiddag vertrokken, gedurende 5uur op de bus gezeten op een zeer hobbelige weg. We kwamen aan in de avond maar er waren niet veel kamers vrij. Gelukkig hebben we wat kunnen onderhandelen en kregen we twee chalets voor acht personen. Volgende ochtend een safariwandeling gemaakt van 3uur. Het was super mooi! Jammer genoeg niet veel dieren gezien, enkel een paar mooie vogels, antilopen, pumba’s ;) en we denken ogen van een krokodil. In de namiddag wouden we op car-safari gaan, maar doordat er maar een paar auto’s vrij waren, because the other cars were spoiled, was het niet mogelijk dat iedereen ging. Wij waren al met 8 en dan waren er nog zoveel meer mensen in het hotel die de safari wouden doen. Uiteindelijk hebben sommige beslist, including me, om te gaan kano-varen. Eigenlijk was het gewoon op een kano zitten en genieten van het uitzicht ;). Opnieuw super mooi. Je zit echt in het ‘oerwoud’ en hoort zoveel dieren! Echt geweldig. Daarna lekker genoten van het zwembad. Zondag ochtend terug vertrokken naar Tamale. Om 4uur ’s ochtends vertrokken met de bus richting Tamale. Het was dus een super leuk weekendje.  Jammer genoeg heb ik de big five niet gezien, maar ik kom terug en hoop dan de olifanten en bavianen te zien! 

Hopelijk gaat alles daar goed in het Belgenland? 

Veel liefs,

Geen opmerkingen:

Een reactie posten